Nederland wordt te dik!

Meer dan 41% van alle Nederlanders heeft te kampen met matig tot ernstig overgewicht. En 10% met ernstig of zeer ernstig overgewicht. Vanaf de jaren ’80 zie je dit elk jaar toenemen. Vergeleken met de VS is de trend hetzelfde, alleen zijn zij wat verder. Om te kijken waar we uitkomen: daar heeft 1 0p de 3 mensen ernstig overgewicht.

Deze mate van overgewicht is een ernstige bedreiging voor de volksgezondheid. Mensen met overgewicht lopen op allerlei gebieden risico: op hart- en vaatziekten, kanker, diabetes ed. en ze zijn minder actief waardoor ze veel sneller last krijgen van gewrichtsproblemen.

Deze trend begint vanaf de Tweede Wereldoorlog. Sommigen zeggen dat het komt door de toename van suikers, anderen geven de toename van vetten (in vlees en zuivel) in ons eten de schuld. Weer anderen, zoals Julia Kang in haar boek, leggen uit dat er steeds meer gifstoffen in ons eten gekomen zijn. Oftewel, het is niet gemakkelijk om de oorzaken aan te wijzen. Maar het is misschien veel interessanter om te weten wat je er aan kunt doen.

Je kunt minder vet nemen, of minder suiker. Of bijv. het Dokter Frank-dieet met veel eiwitten. Maar daar voel je je vaak qua energie niet veel beter bij. Als je overstapt op een koolhydraatrijk dieet van groente, fruit, peulvruchten, granen ed. dan vliegen vaak de kilo’s eraf en word je energiek en gaan veel lichamelijke klachten over.

Mensen met overgewicht zijn er ontzettend bij gebaat om over te stappen naar het Planten eten. Rijk aan groente en fruit, peulvruchten en granen. Dat wil ook zeggen, een vetarme leefwijze. Dus rijk aan gezonde koolhydraten.

Een plantaardig bestaan is een rijk bestaan, want je hoeft niet meer op calorieën te letten omdat plantaardig eten veel minder compact is en dus veel minder calorieën per gram bevat. Maar ook omdat je stofwisseling versnelt, je lichaamstemperatuur omhoog gaat en je energieker wordt waardoor je dus meer verbrandt. Dus je hoeft niet bang te zijn dat je te veel eet. Probeer eens te stopper met dierlijke producten. Wat blijft er dan nog over? Alles wat de natuur ons in plantvorm biedt: groente en fruit, granen, peulvruchten, noten, zaden ed. En daar kan je ontzettend rijk en gevarieerd mee eten!

Volgens het CBS is in 2012 41% van de Nederlandse bevolking te zwaar en lijdt zelfs 10% aan ernstig overgewicht. Wat zijn de oorzaken en wat kan er aan gedaan worden? Is Planteneten de oplossing?

Heleen

Het dieet van de toekomst en de Planteneter als pionier

Vaak als we nadenken over gezond eten, dan kijken we terug in de tijd, zoals bijv. het paleodieet, de manier van eten zoals men denkt dat de oermens at: vruchten, wortels, bessen en de opbrengst van de jacht. Of bijv. ‘The starch solution’, die uitgaat van de landbouwperiode: zetmeelhoudende producten zijn dan belangrijk.

Je zou het Planten eten kunnen zien als het dieet van de toekomst. Het past bij het idee dat ons dieet niet ten koste hoeft te gaan van toekomstige generaties en van dieren. Het hoort bij een wereldwijd bewustzijn dat we wereldburgers zijn. En dat is onze toekomst. We maken keuzes die onze planeet als geheel in gedachte houdt. Als mensen daarbij gaan ontdekken hoeveel energie je van Planten eten krijgt en hoezeer het de huidige gezondheidscrisis in het Westen zou kunnen oplossen dan kan het Planten eten een hele brede, grote toekomst hebben.

Dat betekent ook dat de planteneter een pionier is. Iemand die die toekomst verkent. Hij baant een weg naar de toekomst. De planteneter als een voorloper van een mooie toekomst.

Veel dieten kijken terug, naar de geschiedenis. Bijvoorbeeld het paleodieet: eten zoals de oermens. Boele Ytsma ziet het planteneten als het dieet van de toekomst. In dat geval is de planteneter van nu een pionier. Een inspirerende gedachte!

Heleen

Q&A week 26: wel of geen granen, rood en wit vlees en vis, hoeveel maaltijden…

De eerste vraag van vandaag gaat over granen. Er is wat verwarring: is het nou wel of niet goed om granen te gebruiken? Er zijn nogal wat dieten die zeggen: blijf daar maar verre van. Een eerste argument is dan dat granen anti-nutriënten bevatten, die de opname van goede voedingsstoffen in ons lichaam tegenwerken (bijv. calcium). En dat klopt ook, maar als je niet heel erg veel granen eet, valt de hoeveelheid anti-nutriënten enorm mee.

Een tweede reden is dat granen gluten bevatten: een eiwit dat plakkerig is (houdt deeg bij elkaar bijv). Dat plakkeirge kan onze darmen schade doen als je een allergie daarovoor hebt. Dan kan je beter geen granen gebruiken. Bij vage buikkklachten kan je een poosje geen gluten gebruiken, om te kijken of je daar last van hebt.

Een derde reden voor afwijzing van granen is vanwege de soort vezel die erin zit. Planten bevatten vezels. Je heb 2 soorten: oplosbare en onoplosbare. Granen bevatten de laatste, daar kunnen de darmen niets mee. Ze kunnen soms de darmwand irriteren. Er ontstaat dan een slijmlaag om de darmwand te beschermen. Dan werkt het tegen je, want die slijmlaag maakt de darmen ongevoeliger. Op het moment dat je darmklachten hebt zou het daarvan kunnen komen. Als je veel planten en fruit eet, dan zijn de onoplosbare vezels van granen zeer in de minderheid en schaden ze je niet.

Een laatste reden waarom granen niet goed voor je zijn is vanwege de zetmeel, een complexe vorm van suiker, de primaire brandstof van ons lichaam. Van zetmeel als zodanig word je niet dik, maar wel van de combinatie van zetmeel met vet… Dus je kunt granen gebruiken, maar als je er gevoelig voor bent, kan je dat het beste even uitzoeken.

De tweede vraag gaat over wit vlees en vis. Is er verschil tussen rood vlees, wit vlees en vis? Ja, maar ze bevatten allemaal eiwitten. Eiwitten hebben een sterk verzurend effect op ons lichaam. En als ons lichaam verzuurt wordt het gevoelig voor ontstekingen, ophoping, verstopping ed. Die verzuring moet worden opgeheven en ons lichaam ontrekt daarvoor calcium en fosfaat aan onze botten. En dit geldt voor alle dierlijke eiwitten. Plantaardige eitwitten hebben geen verzurende invloed.

Het onderscheid tussen rood vlees, wit vlees en vis is de volgende: rood vlees wordt geassocieerd met kanker vanwege het feit dat het moeilijker te verteren is voor onze darmen (verstoppende werking). Wit vlees en vis zijn makkelijker te verteren. En vis heeft daarnaast betere vetten (Omega 3, ontstekingsremmend) dan (alle) vlees. Dus de eiwitten zijn hetzelfde, maar de vetten van vis zijn beter. Maar die vetzuren kun je ook heel goed uit plantaardige bronnen halen (lijnzaad, pompoenpitten, zonnebloempitten, (wal)noten).

De derde vraag: moet je drie keer per dag eten? Nee, je kunt uit gewoonte drie keer per dag eten, maar je kunt ook meerdere keren per dag eten. Ook voor je bloedsuikerspiegel is dat beter. Voor dat je gaat slapen kan je beter niet meer eten. Met lege maag slapen is beter voor het herstel van je lichaam en om uitgerust wakker te worden.

Als laatste vraag: is het verstandig om brandnetel en paardenbloem zomaar uit de natuur plukken? Het kan wel, maar kijk even waar je het vandaan haalt (niet op uitlaatplekken van honden, bijv.). De vervuiling door de regen is niet anders dan in de landbouw.

Boele Ytsma gaat in op vragen van kijkers. Deze keer de vraag of je wel of niet granen en graanproducten zou moeten eten. En wat is het verschil tussen rood vlees, wit vlees en vis?  Hoeveel maaltijden zijn goed voor je? En kun je brandnetel en paardebloemblad gewoon zelf oogsten.

Heleen

Wanneer ben je een planteneter?

Wanneer ben je een planteneter? Als je alleen maar planten eet? In het dierenrijk is wrs. geen 100% planteneter te vinden. Alle plantenetende dieren krijgen ongetwijfeld insecten ed. mee naar binnen. Maar de bulk van hun eten is planten.

Je bent een planteneter als je een keuze maakt van steeds minder dierlijk naar steeds meer plantaardig. Planteneten als reis: je ontdekt wat bij jou past en wat dat met je doet. En elke keer zijn er weer nieuwe situaties waarin je ontdekt wat goed voor je is, in veranderende omstandigheden. Dus je bent ook nooit klaar. Je past je telkens aan aan nieuwe ervaringen. Je geeft jezelf ruimte om je te ontwikkelen.

Wanneer ben je een planteneter? Als je helemaal 100% plantaardig eet? Boele Ytsma heeft een andere definitie. Hij formuleert 3 basisregels.

Heleen

Het beste dieet van de wereld!

Boele Ytsma vertelt waarom voor hem het planteneten de beste manier van eten is, die hij kan bedenken. Vier redenen: 1. het is het beste voor ons lichaam, 2. het leidt niet tot dierenleed, 3. het leidt niet tot honger en ongelijke verdeling en 4. het is goed voor de planeet. Wat wil je nog meer?

Heleen

Tegenstrijdige voedingsadviezen en de waarheid

Wat te doen met alle tegenstrijdige voedingsadviezen? Boele Ytsma vertelt hoe hij ermee omgaat: 1. gebruik je verstand, 2. ga af op je gevoel en 3. luister naar je lichaam.

Heleen

Ovenpakketjes met krieltjes en sperzieboontjes

In de loop van de afgelopen maanden heb ik heel wat recepten gevonden en bewaard. In Google Documents sla ik alle recepten op. Heel handig, nu ik een andere laptop heb gekregen. Gewoon Google openen en het staat er allemaal. Mijn andere documenten op de harde schijf heb ik allemaal op een externe harde schijf gezet. Ik vind zo’n maagdelijk witte map ‘My Documents’ op mijn nieuwe laptop wel mooi, dus ik heb ze niet meer overgezet. Maar inmiddels slibt ‘My Documents’ al weer vol en moet ik aan de slag met een indeling en diverse mappen.

Deze week ben ik weer ijverig aan de slag gegaan met nieuwe recepten. Vandaag een linzenstoofpotje met artisjokharten, die we niet speciaal genoeg vonden om een blog van te maken. Gisteren een pizza: een volkorenbodem met kruiden, tomatensaus en groenten erop. Maar eergisteren had ik weer een heerlijke maaltijd: pakketjes uit de oven, gevuld met krieltjes, sperziebonen, tomaatjes en kruiden, daarnaast een tapenade en – ook los – wat geroosterde pijnboompitten. Voor zoonlief had ik een pakketje zonder tomaatjes. En de tapenade en pijnboompitten heeft hij ook laten staan. Maar we vonden het alle drie verrukkelijk!

Ingrediënten:

Pakketjes:
kilo biobaby’s (of gewone krielaardappeltjes)
500 gr. sperzieboontjes
verse blaadjes basilicum
olijfolie
peper en zout (uit de molen)
knoflook in plakjes
4 laurierblaadjes
4 takjes tijm (gedroogde tijm kan evt. ook)
12 trostomaatjes
handje geroosterde pijnboompitjes
4 vellen bakpapier

Tapenade:
half potje zwarte olijven
teen knoflook
half bosje bascilicum
olijfolie
gemalen peper

1. Verwarm de oven op 200 gr. C, kook krieltjes en sperziebonen samen een minuut of 7 in water met zout. Giet boontjes en krieltjes af en meng ze met (een klein beetje) olie, basilicum en peper en zout in een kom.

2. Verdeel dit over het midden van 4 vellen bakpapier en leg hier de plakjes knoflook, tijm en laurier op. Vouw het papier op als een pakketje en steek eventueel vast met cocktailprikkers. Leg de pakketjes 20 minuten in de oven.

3. Haal dan de pakketjes uit de oven, vouw ze open en leg er de tomaten op en gaar nog 10 minuten verder. Ondertussen rooster je de pijnboompitten en pureer je de olijven met knoflook, bascilicum, olie en peper. Haal de pakketjes uit de oven, vouw ze open en schep de tapenade erover en de pijnboompitjes.

Eet smakelijk!

Heleen

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 120 andere volgers